• Laster aksjedata...

Det er mer risikofylt å investere alternativt Regjeringen vil med et nytt lovforslag gjøre det lettere for små virksomheter å skaffe investorer på såkalte alternative marked. Formålet er å hjelpe mindre og unge virksomheter i gang, som ikke kan leve opp til de kravene som stilles for å bli notert på Københavns Fondsbørs. Men den eksisterende loven er laget for å beskytte investorene og skape tillit til markedet, sier Forbrukerrådet i et høringsuttalelse til Erhvervs-og-Selskabsstyrelsen. Og peker på samtidig, at de virksomheter som ville bruke den alternative markedsplassen, er mer risikofylte enn virksomheter notert på fondsbørsen. Derfor er det fra en forbrukersmessig synsvinkel en konflikt mellom hensynet til investorene og hensynet til de unge virksomheter. Unødige lempelser til bankene Forbrukerrådet undrer seg samtidig over at lovforslaget også legger opp til en lempelse av bankenes innberetningssplikt. På Københavns Fondbørs har bankene plikt til å innberette alle handler. Men ifølge det nye lovforslaget pålegges bankene ikke den kravet på de alternative markedsplassene. – Ettersom lovforslagets formål er å lette de unge selskapenes plikter på markedsplassen, så virker det ubegrunnet, at man samtidig endrer på bankenes forpliktelser. Bankene kan jo ikke likefrem sies å mangle ressurser, sier økonom Lotte Aakjær Jensen. Høringsuttalelser til Erhvervs-og-Selskabsstyrelsen 18.03.2005
Det er mer risikofylt å investere alternativt. Høringsuttalelser vedrørende lovforslag om endring av verdipapirhandelloven, aksjeloven og årsregnskapsloven mv. Forbrukerrådet har mottatt utkast til lovforslag om endring av verdipapirhandelloven, aksjeloven og årsregnskapsloven mv. i høring. Det er hensikten med lovforslaget å åpne mulighet for at det kan etableres såkalte alternative markedsplasser samt implementere direktivet om overtakelsestilbud i dansk rett. Vedrørende alternative markedsplasser: Hensikten med å skape en alternativ markedsplass er å skape mulighet for at små virksomheter, som ikke har mulighet for å leve opp til de administrative forpliktelsene som følger med ved å være noterte på et regulert marked, kan reise kapital via kapitalmarkedet. Det er Forbrukerrådets oppfatning, at de opplysningsforpliktelsene mv. det pålegges selskap notert på et regulert marked er innført med henblikk på å beskytte investorene og skape gjennomsiktighet med henblikk på å oppnå markedets tillit. Det er derfor i sakens natur en konflikt mellom dette hensynet og hensynet til at disse mindre selskapene kan skaffe kapital på en markedsplass, hvor det er mulig for dem å leve opp til de opplysningsforpliktelsene mv. som pålegges dem. Da det må formodes, at de selskapene som ønsker opptak på en alternativ markedsplass alt annet like må være mer risikofylte (Unge vekstvirksomheter) enn selskap notert på en fondsbørs, forsterkes dette motsetningsforholdet mellom mindre opplysning og mer risiko. Sett fra en forbrukermessig synsvinkel gir etableringen av et lovgrunnlag for å etablere alternative markedsplasser derfor anledning til bekymring hos Forbrukerrådet. Det skal ikke minst sees i lyset av at Københavns Fondsbørs har uttrykt forventning om å etablere en alternativ markedsplass, og i den forbindelsen har meddelt at det må forventes, at de private investorene skal bære den største andelen av den daglige handelen på en alternativ markedsplass. En manglende nærvær av de institusjonelle investorene kan virke hemmende for markeddisiplinen, da private investorer ikke kan forventes å kunne legge det presset om opplysninger på leverandører, og dermed indirekte på den alternative markedsplassens privatrettslige opplysningreglene som institusjonelle investorer kan. Forbrukerrådet finner det derfor av hensyn til de private investorenes beskyttelse beklagelig at det ikke lovgivningsmessigt fastsettes mulighet for å stille offentligrettslige minimumskrav til de opplysningene, selskapene noterte på en alternativ markedsplass skal avgi løpende. Forbrukerrådet finner det betenkelig, at selskap notert på en alternativ markedsplass ikke omfattes av reglene for håndteringen av intern viten i selskapet. Forbrukerrådet mener ikke at det er hensiktsmessig å overlate regelfastsettelsen til privatrettslige regler på dette området som er av vital betydning for tilliten til markedet. Da hensikten med å etablere alternative markedsplasser er å skape en mulighet for mindre virksomheter, som har vanskelig ved å leve opp til opplysningskravene mv. på et egentlig regulert marked, bør loven bare romme mulighet for å avvike fra de gjeldende reglene for regulerte marked forsåvidt angår de administrative pliktene selskapene på markedsplassen pålegges. Forbrukerrådet ser derfor ingen grunn til at eksempelvis verdipapirhandellovens regler om innberetning av handler (33, stk. 1) ikke skal omfatte alternative markedsplasser, da denne bestemmelsen ikke handler om selskapene men alene verdipapirhandlene. En lempelse av denne bestemmelsen i relasjon til etableringen av alternative markedsplasser kan dermed ikke begrunnes i hensikten med lovforslaget. Vedrørende implementering av direktivet om overtakelsestilbud: Forbrukerrådet har av ressursmessige årsaker ikke mulighet for å forholde oss til implementeringen av direktivet om overtakelsestilbud. Forbrukerrådet kan slik ikke dras til inntekt for å støtte forslaget eller for å gjøre det motsatte.
Teksten du akkurat har lest er oversatt fra engelsk og kan inneholde opplysninger som ikke gjelder for norske forhold.