• Laster aksjedata...

Selvfølgelig hadde det vært «kjekt» med billigere bensin og mere penger! For min egen del så skulle jeg gjerne sett at staten gav meg 1 000 000,-! Det betyr ikke at det er fornuftig. Men det som er fornuftig er å skaffe seg et bensinkort som gjør at du får gode rabatter når det kommer til bensin, og avgiftene vil bli mye mindre.
Kredittkort og bensinkort er ganske mye av den samme ulla. Men et bensinkort vil man dra mer nytte av dersom man kjører mye bil/scooter/MC, noe en del folk gjør. Den norske staten opprettholden den høye bensinprisen nettopp fordi folk ikke skal kjøre så mye bil som mulig – da dette er svært dårlig for miljøet.
Bensinprisen er det den er. Europa har generelt relativt høye avgifter på bensin og diesel, og det tror jeg har vært sunt for oss. Selv om vi kjører mye og er ganske avhengig av olje, så er vi på langt nær så avhengig av grisebillig olje som amerikanerne.
Uansett, det er et politisk mål at folk skal kjøre mindre, og det eneste som funker for å få folk til å kjøre mindre er å gjøre det dyrere å kjøre. Dyrere bensin fører til at vi ser etter alternativer(som finnes, selv om enkelte later som om privatbilen er eneste alternativ). I USA er det flere og flere som tar kollektivtransport, sykler eller går på grunn av høye bensinpriser. De har også begynnt å snakke om å ruste opp jernbanenettet som har vært forsømt i flere tiår på grunn av ekstremt billig olje(fly, privatbil).
Dyrere drivstoff er eneste virkemiddelet. Gratis kollektivtransport eller alle mulige gullrøtter får ikke folk bort fra den tempererte kupeen i privatbilen. Først når det blir økonomisk belastende å kjøre matpakka til jobb hver dag så vurderer folk alternativene.