• Laster aksjedata...

Man skal ikke grave etter gull, bore etter olje, finne opp genial programvare eller spekulere i verdipapirer og eiendommer. Nei, hvis man vil være rik, så skal man åpne en butikk. Så skal man åpne en til. Og slik skal man bare fortsette, inntil man har masser av butikker. Vi kjenner metoden: Man skal gjøre som Mads Skjern.
Berlingske Nyhedsmagasin offentliggjorde på fredag sin årlige liste over Danmarks rikeste. Mange av de store formuene på listen er basert på arv – og på rederier, oljeutvinning og industri. Det gjelder Mærsk Mc-Kinney Møllers milliarder, og de formuene som eies av familiene bak Lego, Danfoss og Grundfos.
Men de største av de formuene som fremdeles tilhører første generasjon – som er self made – kommer fra butikker. De er for eksempel tjent på salg av billig boligutstyr i Jysk-forretningene og av billig moteklær fra Vero Moda og Jack & Jones og andre av Bestseller-kædens butikker. Bestselger og Jysk tilhører henholdsvis Troels Holch Povlsen og
Lars Larsen, som ifølge oppgjøret begge er gode for et to-sifferet milliardbeløp.
HVOR ENTREPRENØRVIRKSOMHED, råstoff, industri og rederier skapte fortidens store formuer, er detaljhandel blitt vår tids mest opplagte vei til stor rikdom. Det er enda mer utpreget i andre land: I USA sitter familien Walton (som står bak supermarkedkjeden Wal-Mart) på en større formue enn både Bill Gates og Warren Buffett.
De største tysker (og europeiske) formuer tilhører ikke de kjente familiene bak de store industrikonsernene, men Albrecht-brødrene, som har grunnlagt Aldi-kjeden, og Dieter Schwarz, som kontrollerer Lidl.
I Sverige må industridynastiene Wallenberg og Rausing (TetraPak) nå se seg overhalt av familien Kamprad (Ikea) og Persson (Hennes & Mauritz). I det raskt ekspanderende spanske næringslivet har Amancio Ortega Gaona fra Inditex (Zara-kjeden) skapt den største formuen. Selv i Russland haler de store detaljistenes formuer i disse årene inn på de formuene som de velkjente oligarkene har skapt med utgangspunkt i olje og andre råstoff. Og det er ifølge TV-stasjonen CNBC uttrykk for en avgjørende endring av den måten, store formuer skapes på i Russland. Grunnleggeren av Russlands største supermarkedkjede Pyatyorochka har for eksempel på et par år firedoblet formuen sin til 7,5 milliarder kr.
I DANMARK HAR MANGE detaljkjeder i det siste årets tid prestert en vekst, som løper fra resten av næringslivet. Det er ikke bare god gang i Bestselger og Jysk. Også skovirksomhet Ecco, som i stigende grad selger gjennom egne butikker, tøyvirksomheten IC Companys samt møbelkjeden BoConcept vokser kraftig i utlandet og har store ambisjoner.
Men hva ligger bak de globale detaljistenes globale fremmarsjen?
Jo, for det første har det vært forbruksfest i deler av den vestlige verden – særlig i USA og Storbritannia – i de siste årene. For det annet har de globale detaljistene i de siste ti årene fått adgang til store nye forbrukergrupper i Øst-Europa og Asia, hvor fremvoksende middelklasser på flere hundre millioner mennesker er blitt tiltrukket av det vestlige forbruksmønstret. For det tredje er det skjedd en kraftig konsentrasjon i den vestlige detaljhandelen: De nye store formuene tilhører vinnerne – men det er også tapere i form av titusen av små detaljister, som ikke har greid konkurransen. Det henger – for det fjerde – sammen med at stordriftsfordelene i nettopp detaljhandelen er blitt vesentlig større i de senere årene:
ÅPNE GRENSER samt mer effektiv global logistikk og IT har styrket de store detaljistene. Det betyr at de nå kan finne konkurrerende leverandører overalt i verden og kan skifte utvalg i heseblesende tempo. Detaljistene forstår nå ofte forbrukernes handlemønstre bedre enn selv de største internasjonale produsentene av dagligvarer.
Man kan kanskje se en slags rettferdighet i at det nå i så høy grad er blitt dem som står i frontlinjen direkte overfor forbrukerne – dem som forstår å lokke flest kunder inn i butikken – som scorer de største formuene.
Men man kan også nøye seg med å konstatere at det er skjedd et maktskifte i forholdet mellom produsenter og detaljgiganter. Det kan forbløffende tydelig bli lest på av listene over verdens rikeste mennesker.