Svindlet på finn.no

Spørsmål:

Fant en Boxee Box på finn.no for litt over en en uke siden til 900 kroner.

Kontaktet selger og vi ble enige om 1000 kroner inkludert frakt for a-post.

Sendte penger på mandag og han sa pakken var blitt sendt på tirsdag, men den har enda ikke kommet.

 

A-Post skal i følge posten ta 1-2 dager og har heller aldri opplevd at det har tatt lengere tid. Sendte sms til fyren i går og hørte med han om han hadde sendt den med b-post siden den ikke var kommet i går. Sendte han to meldinger og fikk ikke noe svar. Sendte han ny melding i dag for å purre litt på han, men han svarer ikke nå heller. Har prøvd å ringe fyren, men han tar heller ikke telefon.

 

Mulig jeg er litt vel paranoid nå, men i og med at det har tatt over 2 dager som a-post skal ta og at han ikke svarer meg lenger begynner jeg og bli litt mistenksom.

 

Hva bør jeg gjøre nå?  Vente noen dager ekstra og se om noe dukker opp og prøve og kontakte han videre? Og hvordan skal jeg evt få pengene tilbake hvis det ikke kommer noe?

Svar:

Jeg skjønner godt at du begynner å bli mistenksom dersom du har fått det for deg at noen har svindlet deg. Men tro meg; du er ikke alene om å bli svindlet på finn.no . Daglig får de inn rapporter om folk som bade svindler og har blitt svindlet der, så du skal foreløpig ta det litt med ro – I og med at det bare har tatt to dager.

Sjekk personen på skattelistene og smell inn emailen hans på facebook. Hvis han har litt inntekt, så tviler jeg på at han gidder å gjøre seg til kjeltring for knapper og glansbilder.

 

Kanskje han bare er en treiging som ikke har dratt ned på postkontoret enda. Tar ikke telefonen, fordi han skjemmes over egen latskap.

Forsøket er forutsatt at det ikke er en fiktiv person, eller at vedkommende har utgitt seg for å være en annen:

 

Send ham regning med 14 dagers forfall. Hvis han ikke betaler, send ham en purring med inkassovarsel og purregebyr. Hvis han ikke betaler, send saken til et inkassobyrå.

Problemet som kan oppstå for deg er at han hevder at han har sendt, men at pakken i tilfellet er kommet bort i posten.

 

Det er kjøpsloven som regulerer denne transaksjonen. Risikoen for tingen ved sendekjøp går over på kjøperen når varen er overlevert til fraktfører (Posten), hvis annet ikke er avtalt.

 

Med andre ord har du 0 mulighet for å få tapet dekket, dersom han hevder at pakken er sendt, og du har valgt å få den tilsendt uten forsikring.

VN:F [1.9.22_1171]
Stem over denne artikkelen.
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)