eSports og turneringer i dataspill er en av idéene som har blitt nevnt som perfekt for Bitcoin helt siden den spede begynnelse. Men hvorfor? La oss se på fakta.
Blokkjedeteknologien som Bitcoin er bygd på har mange fordeler for eSports. Den legger til rette for enkle betalinger og fordeling av premiepotter, den kan brukes til å overføre gjenstander eid i de forskjellige spillene, og den er transparent slik at alle kan se og undersøke at alt har gått riktig for seg. Når det globale markedet for eSports nå har passert $1 milliard i året, er kanskje tiden inne for å bruke Bitcoin i en større grad enn tidligere.
Det er ikke sånn at ingen har forsøkt å få Bitcoin eSports til å skje. Men, akkurat som mange andre ambisiøse idéer, har de støtt på blokkjedens tekniske (og menneskelige) begrensninger. Bitcoins blokkstørrelse har ikke passet for eSports, mens andre kryptovalutaer som Ethereum og EOS har vært mer tilpasset gaming, men likevel lidd under tekniske begrensninger og problemer med skalering.
Deretter har man en utfordring med å overbevise de store selskapene som sponser turneringene, og spillerne i bransjen, om at Bitcoin (eller kryptovaluta) kan tilby fordelene de ønsker seg. Dette er vanlig i de fleste bransjer. Selv om du har stor tro på Bitcoin, og har lyst til å bygge opp din egen eSports-plattform fra grunnen av, så har du en utfordring med å tiltrekke deg spilldesignere og programmerere fra de store produsentene.
I starten av 2020 kom Bitcoin SV, som har gjenopprettet den originale Bitcoin-protokollen og fjernet alle databegrensninger. Selskap som Kronoverse, med spillet «CryptoFights», har gått fra Ethereum til Bitcoin og er per i dag det beste eksempelet på Bitcoins eSports-kapabiliteter. De har lagt vekt på flere fordeler som er unike med blokkjeden, som verifiserbare resultater, pengespill på kampene, salg og overføring av spillgjenstander. Dette er årsaken til at de har valgt å bygge spillet sitt på Bitcoin. De har også vurdert Bitcoin BSV som et bedre teknisk valg enn Ethereum og Enjin-plattformen deres.
Administrerende direktør Adam Kling har uttalt: – «Da jeg se på skaleringsplanen til Ethereum forstod jeg at vi aldri kom til å nå en million spillere i Kronoverse. I stedet måtte alle utvikle tolags-teknologi og sende inn resultatene til Ethereum-blokkjeden. Med Bitcoin SV trenger vi ikke å gjøre det på den måten.
Alt handler om eSports
eSports, gaming på nettet og gambling på nettet deler mange likheter, men det finnes unike komponenter i hver av disse aktiviteten. eSports som konsept har eksistert siden 1970-tallet, men hvis du er gammel nok til å huske det, husker du nok også at spillene ikke var all verden.
Likevel har det alltid vært spennende og underholdende å se noen spille et spill du liker veldig godt.
Det var først da flerspiller-spillene kom på banen, hvor spillerne kunne konkurrere mot hverandre i sanntid, at eSports virkelig tok av. I stedet for å forsøke å få den høyeste scoren, kunne man nå spille mot hverandre i samme spill – akkurat som i vanlig idrett. Det har også ført til at interessen rundt odds på nett på eSports har vokst, i takt med at flere og flere eventer og kamper streames på plattformer som Twitch.
eSports er et samlebegrep for en rekke forskjellige spill. I dag er det spill som Counter Strike, League of Legends, StarCraft II og Dota 2 som er de mest populære, og mange av disse ble laget med tanke på å konkurrere i eSports. Det finnes likevel muligheter for enklere spill – det kreves bare at noen arrangerer konkurranser og bygger et system for det.
CryptoFights fra Kronoverse er for eksempel et mobilspill designet for konkurranse – mulighetene er egentlig uendelige.
De siste årene har det vært mange diskusjoner rundt hvorvidt eSports skal regnes som en legitim sport. Det er likevel en ganske meningsløs diskusjon når eSports-turneringer tiltrekker seg seertall, tilskuere og premiepotter på nivå med fysiske idretter.
Enkelte markedsundersøkelser tyder på at eSports kan overgå populære konkurranser som Formel 1 og UEFA Champions League i omsetning alt i 2022. Her er det også verdt å ta med seg at disse undersøkelsene ble gjort før COVID-19 – da verden satt hjemme i flere måneder og all idrett ble kansellert, med ett unntak: eSports. Populariteten har vokst betydelig i 2020, noe som innebærer økonomisk vekst for eSports-markedet.
Åpenhet og mulighet for juks
I vanlig sport er doping et problem, mens i eSports bekymrer man seg for jukseprogrammer som hjelper utøveren prestere bedre. Med Bitcoin og blokkjede kan dette elementet omtrent fjernes, ifølge Kronoverse. Spilleregler, hendelser og kommandoer kan lagres permanent i blokkjeden slik at alle kan analysere og undersøke om noe mistenkelig fant sted i løpet av kampen. Over tid kan man se etter mønstre hos de beste spillerne, og enkelt oppdage dersom noen bruker programmer som gir urettmessige fordeler. Dermed kan vi bevege oss mot en framtid hvor eSports arrangeres via blokkjeden, og dermed omtrent eliminerer muligheten for juks – noe som ikke er mulig i fysisk idrett!